CommentLover.Com
Sweet Comment @ CommentLover.

Tuesday, December 14, 2010

Susah nak berbahasa dengan orang tak reti bahasa

statement di atas tu bukan lah bermaksud nak bercakap dengan orang degil
biase2 kan kite dengar orang2 tua kalau marah budak2 mesti cakap.."haih!, x reti bahasa betul budak ni"
tak reti bahasa = degil
aku saja je guna statement kat atas tu..
sebenarnye aku nak cerite pengalaman ada sorang kawan aku ni..
pengalaman die masa di plkn, die dapat plkn kat rompin, pahang..bagi yang tak berapa tahu geografi meh aku nak bagitau..rompin terletak di negeri pahang dan di sempadan negeri johor.
kawan aku ni orang terengganu..di plkn tu die ade membe die orang johor.

kisahnye begini..satu hari die bawak la keropok lekor dari terengganu ke kem die, bermulalah perbualan die ngan membe die orang johor tu

die : wei, aku bawak KEPOK ni. nanti datang la ke bilik, makan
dak johor : hah! KEPOK!?
die : ha..yelah KEPOK mari la makan.
dak johor : KEPOK!? boleh makan ke?
die : la...apa yang tak boleh makan nye..meh sini aku bawak kan
(die pun g ambik keropok lekor tu)
: nah, makan KEPOK ni..
dak johor : la....ni ke KEPOK nye, cakap la keropok lekor..aku ingat benda lain.
die : kitorang ganu panggil keropok lekor=KEPOK..
dak johor : oh yeke..tak tahu plak aku..sebab kitorang orang johor panggil KEPOK= batu nisan

hahaha...patut la die pelik semacam bile cakap KEPOK tu bleh dimakan...
p/s: cube pelajari loghat negeri lain

No comments:

Post a Comment